fredag 20. november 2009

Wilderness chic i Akersgata


Akersgata har de senere åra fått status av å være en eksklusiv handlegate med egne butikker for merker som Mulberry og Luis Vuitton, og ikke å glemme Moods of Norway. Siste merke som etablerer eget utsalg er tradisjonsrike Norrøna Sport. I en invitasjon som er sendt ut til abonnementer på nyhetsbrevet deres, så lokkes det med Datarock, Norrøna-profiler, fingermat og musserende drikke.

Fra tradisjon til innovasjon til motekonfeksjon

Norrøna ble startet opp av Jørgen Jørgensen i 1929. Også dagens leder heter Jørgen Jørgensen, og er fjerde generasjon Jørgensen som leder firmaet. Han er også største eier i Arktis Holding AS som er heleier av Norrøna.

Fram til 70-tallet var Norrøna en relativt anonym utstyrsprodusent, men med et godt renommé. I 1971 overtok Ole Jørgen Jørgensen firmaet og under hans ledelse endret det seg til å bli det ledende og mest innovative kvalitetsmerket blant norske utstyrsprodusenter for friluftsliv. De var tidlig ute med tunneltelt, anatomiske sekker og å benytte seg av Gore-Tex. Samtidig var de blant de første produsentene som gikk tilbake til å bruke 100% bomull i ekstremklær etter at trenden i mange år var å benytte tynne blandingsprodukter som nok var lette og behaglige, men som ikke holdt mål når det stormet som verst på fjellet.

Utover på 80- og 90-tallet faset de ut soveposer og telt fra sin produktportefølje, og det faktum at sekker og bekledning var funksjonelle men kanskje ikke spesielt trendy, samt at de holdt en svært høy prisstruktur gjorde at Norrøna ble sårbare når nye og mer stilorienterte varemerker i samme kvalitetssegment kom til Norge rundt tusenårsskiftet.

I 2005 overtok så fjerde generasjon Jørgensen og han fullfører moderniseringen som var startet noen år tidligere med satsning på flere segmenter og utvikling av Norrøna til et mer livsstilorientert merke. Åpningen av egen merkevarebutikk, eller Flagship Store som det nå heter på fagspråket (hva skjedde med Brand Store?), er en del av denne omleggingen.

Kvaliet og trend

Mitt inntrykk er at det tidligere kvalitetsstempelet som Norrøna hadde, nok ikke er like tydelig i dag. Sportsbutikker melder at det er minst like mye reklamasjon på Norrøna som langt billigere merker, og det er ikke lenger noen vesentlig forskjell på for eksempel Norrøna og Bergans verken på kvalitet eller design. Bergans var mye tidligere ute med å flagge ut produksjonen enn Norrøna, men fikk et heller frynsete rykte når det gjaldt søm og stoffkvaliet. I de senere år har Bergans løftet seg, mens Norrøna ser ut til å ha blitt noe slappere. Derimot har Norrøna markedets beste kundeservice og praktiserer fremdeles en uoffisiell livstidsgaranti.

Fremdeles har imidlertid Norrøna mange gode produkter. Spesielt synes jeg den nye Signatur-serien fra Bjørn Ousland ser interessant ut. Av de øvrige produktene er det nok kun Recon og Dovre jeg mener at holder god gammel Norrøna standard. På de øvrige jakkene er det konsekvent brukt eksponert glidelås, en trend som særlig kanadiske Arc’teryx har gått i spissen for, og som i mine øyne gjør dem beedre egnet i bygater enn på fjellet. Glidelåser har en tendens til å ryke når man minst trenger det, og da hjelper det ikke om den var aldri så vind og vanntett før den gikk skeis.

For den Wilderness chic-orienterte er imidlertid Norrøna blitt ganske så akseptabel. Enkel design og sterke farger er blitt varemerket. Modellene har gjerne kort levetid, ofte bare en sesong før de endres, får andre farger eller rett og slett forsvinner. Allværsjakker er rett og slett ikke hva de pleide å være. Gamle modeller som Trollveggen er fremdeles med i vareutvalget, selv om jeg nok heller ville hatt 1999-modellen enn 2009-modellen om jeg skulle velge adekvat bekledning for fjellet og ikke Akergata.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar