lørdag 26. september 2009

Seriekritikk.no opp og går...

Jeg har jobba siden starten av august med et nytt nettsted om tegneserier, kalt Seriekritikk.no. Det vil si, ideen har vært der i nærmere to år, men ting tar tid og i sommer føltes det som om ideen hadde modnet nok, og var klar til høsting.

Fram til cirka mai 2008 jobba jeg med Tegneserier.no, men når Tegneseriemuseet valgte å ikke satse videre på det, så ville jeg heller prøve å senke ambisjonsnivået til et nivå som var overkommelig å klare å holde, selv på mer eller mindre idealistisk basis. Jeg har skrevet anmeldelser av tegneserier siden høsten 1988, og har alltid syntes at det er det morsomste å skrive, og det viktigste. Dessuten går en anmeldelse ikke så lett ut på dato som en nyhet, trenger langt mindre research (normalt bare å lese serien), og jo flere som anmelder serier, jo bedre er det.

Ergo var det lett å finne ut at det var tegneseriekritikk jeg ville satse på.

Enn annen viktig forutsetning er at jeg i vinter begynte å snuse på Joomla . Jeg hadde tidligere stort sett jobbet med egenutviklede CMS-løsninger som var skrevet i gammeldags ASP, og etter hvert innsett at det nok ikke var framtida. Standardløsninga er jo Apache med PHP og MySQL, og jeg brukte litt tid på å sette meg litt inn i dette. Etter hvert har jeg fått installert en slik løsning både på Mac Minien og på min bærbare Vista PC. Det CMS-systemet som oftest kom opp som anbefalt var Joomla. Ut ifra prinsippet om å ikke gå over bekken etter vann ble det til at jeg kikka på det, og har forløpig ikke kommet så mye videre.


Sammen med Tor Kjetil på Arkitektum har jeg i høst levert flere Joomla-løsninger, først og fremst for lokale organisasjoner som Apple Aid og Evju Bygdetun. Skal man bli kjent med ting så må man ta det i bruk, så jeg har derfor også tatt det i bruk til både egne hjemmesider (som ikke er klar enda) og altså Seriekritikk.no. Snart vil jeg også gå i gang med løsninger for Jakt-og fiskeforeningen og Røde Kors.

Men tilbake til Seriekritikk.no. Jeg har valgt å legge sidene på en server fra One.com. Ene og alene fordi man tilsynelatende får ganske mye for 10 kr i måneden. Erfaringen så langt har vært grei, men jeg har opplevd både nedetid og litt treige linjer, uten at jeg er sikker på om feilen har oppstått lokalt i Bø hvor jeg sitter og jobber, hos One.com eller et sted i mellom.

Erfaringene med Joomla er også litt blandet. Til mitt bruk på Seriekritikk.no er den for så vidt helt grei, men jeg savner muligheten av å ha kontrollen og å lage en totalløsning slik jeg har gjort tidligere. Men jeg tror at jeg etter hvert kommer mer og mer inn i ting og får bedre forståelse for hvordan ting skal være eller bør gjøres.

Det første jeg sleit med var selve koden som ble generert. I mine øyne var det utrolig dårlig kvalitet på den etter 2009 standard. Så fant jeg ut at malen Beez, som følger med som en av standardene, var nokså kosher med tanke på vettug og moderne kode. Derfor tok jeg utgangspunkt i den og har egentlig endret koden i svært beskjeden grad for å tilpasse til min layout. Det har i hovedsak kun vært endringer i CSS-filene. For moro skyld har jeg også lagt inn noen effekter for de få utvalgte som bruker de siste utgavene av Chrome og Firefox, som avrunda hjørner og drop/box shadow. Det gjør at CSS-koden ikke validerer, men skitt au, litt eksperimentering må man ha, og det er sannsynligvis bare et tidsspørsmål før det tas i bruk rund baut.

For å fylle Seriekritikk.no med innhold har jeg hentet ut anmeldelser jeg har skrevet for Tegneserier.no, og da kun de som har fått karakter 8 og 9 (jeg ga aldri 10 i karakter til noen på Tegneserier.no). Ikke alt er lagt inn enda, men med unntak av julehefter vil de komme etter hvert. Muligens vil også en god del av anmeldelsene jeg skrev som fikk 7 eller dårligere også komme med, men det avhenger av hvor god eller relevant jeg mener selve anmeldelsen er selvfølgelig. Enkelte av anmeldelsene som jeg har skrevet og lagt ut på Seriekritikk.no, som Carl Barks' beste, er veldig snaue og mer å anse som en omtale eller leseranbefaling og ikke helt av den kvaliteten som jeg mener både verket, forlaget og serieskaperen fortjener. Det er mulig jeg på et senere tidspunkt lager en kategori for slike korte og to-the-point omtaler, da de er ganske kjappe å lage, og for svært mange er det mer enn nok. Men jeg har altså en hang til å gå grundigere til verks, og vil så langt som det er mulig prøve å skrive kritikk som oppfattes som skikkelig og seriøs. Det betyr ikke at den må være lang, men svært ofte blir det slik, da verkene gjerne inspirerer og skaper ettertanke og refleksjon.

Jeg har vel også skrevet et femtitalls anmeldelser andre steder, i hovedsak for TEGN, Bobbla/Bobla og Bild & Bubbla som jeg også vil gå gjennom og legge ut hvis jeg mener de tåler det. Både disse og de som er hentet fra Tegneserier.no vil være merket med det.

Jeg har valgt å ikke bruke karakterskjema på de tegneseriene jeg omtaler. Årsaken er først og fremst praktisk, siden jeg rett og slett ikke fant et system for det, og fordi jeg ikke har tatt meg tid til å lage et. Jeg vet at mange ser på terningkast som nedverdigende og en forenkling av kritikerrollen, og langt på vei kan man vel være enig i det, men det har også en annen side. Det gjør det enklere å orientere seg, og skaper i stor grad nyskjerrighet og leselyst. Problemet er at de aller fleste seriene er mer eller mindre midt på treet eller rett over midten rent kvalitetsmessig. Dermed ender man opp med en drøss med 3'ere eller 4'ere, eller i tilfelle Tegneserier.no, med mange på 6 og 7. Ut fra egen erfaring så er man gjerne mest interessert i det aller beste, eller så leser man med fryd om de aller svakeste. De i mellom glemmer man gjerne lett, til tross for at det er der normen ligger, og det er der man finner ut hvordan ståa egentlig er med tegneseriemediet. Så inntil videre er det uaktuelt med karakterer på Seriekritikk.no, men om jeg lager en egen kategori for korte omtaler så kan det hende at det dukker opp likevel, vi får se.

Det jeg har gjort er å dele inn anmeldelsene inn i kategorier. Noen er logiske, som film og fagstoff, men jeg var også rimelig kalr på at jeg ville ha med en kategori for klassikere og en for nyere utgivelser. Jeg endte også opp med å lage en sekkekategori med det heller lite kreative navnet Merkverdigheter der jeg tenkte å putte inn ting som jeg ikke finner naturlig å putte andre steder. Jeg er også usikker på å kalle serieutgivelser over 5 år for klassikere, men inntil videre har de nå havnet i den kategorien.

Det er mulig å annonsere på Seriekritikk.no. Jeg tror at jeg bør ha en inntekt på minst 60 000 i året for å forsvare egen innsats, og minst like mye for å kjøpe inn materiell, om ikke mer. Hvorvidt Seriekritikk.no blir et fora som det er naturlig å annonsere på er vanskelig å si. I første omgang er det vel heller snakk om å appellere til bransje og andre om nødhjelp for å holde ting i gang. Det meste hadde Tegneserier.no 1800-2000 daglige besøkende, men jeg tviler på at Seriekritikk.no noensinne vil få slike besøkstall. 10% av dette bør være mulig å klare i løpet av et par år, og da bør målsetningen om minimum 60 000 i annonseinntekter også være en innen rekkevidde. Klarer jeg å vise til en viss egeninntekt tror jeg også at det kan være relevant å søke om midler fra det offentlige eller organisasjoner, selv om jeg nok tror at det er et stykke fram dit.

Markedsføringsmessig så har jeg i første omgang brukt Facebook, siden jeg har store deler av det norske seriemiljøet på min venneliste. Det jeg har gjort er å lage en profilside om Seriekritikk.no og sendt informasjon om denne ut på vennelista. På denne profilsida har jeg så lagt ut informasjon om de nye anmeldelsene som jeg har skrevet (kun 2 før meldinga gikk ut), som igjen deles på min egen Facebook-side. Jeg har også laget et coverarkiv. Dette vil jeg fortsette med, samtidig som jeg ukentlig vil sende ut oppdateringer med oversikt over det som har blitt lagt ut på nettsidene og kankje noen relevante tips om hvordan man f.eks. skal registrere seg som bruker o.l. Samme informasjon vil sansynligvis også havne på det ukentlige nyhetsbrevet som da etter planen vil bli sendt ut på fredager. Twitter vil bli brukt til å legge ut linker til nye anmeldelser, mens bloggen her nok heller kommer til å ta for seg bakom-tanker og slikt. Foruten masse annet rart selvfølgelig. I morgen kveld blir det sendt ut pressemelding om Seriekritikk.no, så helga vil i hovedsak gå til å fikse ting som jeg vet at skal fikses, bl.a. er det noe kødderi med kommentar-feltet, og Avatar-modulen som jeg opprinnelig la inn ødela layouten...

I tillegg blir det skriving av nye anmeldelser, ihvertfall den nye utgaven av Inkalen som jeg tenkte å publisere på mandag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar